رادیو دانش آموزی
Friday, 30 Aban 1393، 11:25 AM
ایجاد روحیه نشاط در فضای مدرسه.
بسترسازی جهت باورکردن شعار "ما می توانیم"
غنی سازی ساعات تفریح مدارس توسط دانش آموزان.
فرآهم آوردن فضایی جهت بروز خلاقیت دانش آموزان.
زمینه سازی جهت ایجاد برنامه های موج آفرین توسط دانش آموزان.
کشف استعدادها و زبده یابی در بین دانش آموزان خلاق در زمینه برنامه سازی رادیویی.
اهتمام خاص دانش آموزان به تلاش جمعی، قدرت برنامه ریزی، تقویت توانایی گفتاری و انجام کار تشکیلاتی.
زنگ تفریح فرصتی برای استراحت، رفع خستگی و مهمترین وسیله اجتماعی شدن، و تجربیاتی که دانش آموزان در زنگ تفریح به دست می آورند میتواند در نگرش آنان نسبت به مدرسه و تحصیل اثر بگذارد.
بنابرین زنگ تفریح فرصتی است تا دانش آموزان، ضمن بازی گروهی با هم دوست شوند و شبکه های مهم اجتماعی را در مدرسه ایجاد کنند. در کشور ما مدیر مدرسه نقش چندانی در مدیریت زنگ تفریح برعهده ندارد، در عوض نقش ناظم یا معاون مدرسه در این زمینه کاملاً برجسته است. او معمولاً با وضع مقرراتی که غالباً برای دانش آموزان توجیه نشده است مانند: توپ نیاورید، ندوید، روی زمین خط نکشید و... سعی می کند از درگیری دانش آموزان و بروز خشونتهای اجتماعی آنان با یکدیگر جلوگیری کند.
این بخش از زندگی در مدرسه همانند سایر برنامه های آموزشی و پرورشی به خاطر اثراتی که می تواند در زندگی عاطفی و اجتماعی دانش آموزان داشته باشد نیازمند توجه خاصی می باشد. تنها زنگ کلاس، مختص یادگیری نیست. بلکه در هر شرایطی دانش آموز می تواند به مقوله یادگیری بپردازد که در این میان زنگ تفریح هم می تواند جزء آن لحظات و شرایط باشد. زنگ تفریح فرصت خوبی است که دانش آموزان در فعالیت های گروهی شرکت کنند تا علاوه بر یادگیری روابط اجتماعی با دیگران، هنر و مهارت فردی و شخصی خود را در معرض دید و استفاده دیگران قرار دهند. این واقعیتی است که در چند دقیقه زنگ تفریح با وجود استراحت جسمی و روحی، خطرات بیشتری دانش آموزان را تهدید می کند که البته این خطرات بیشتر از سوی خود دانش آموزان و به صورت سهوی است؛ اما از آن سو می توان با یکسری برنامه های مدون و خوب مانع بسیار خوبی شد تا این گونه حوادث ناخوشایند و گاه دلخراش پدیدار نشوند و این زنگ دلچسب و دوست داشتنی با خاطرات بد و ناگوار عجین نشود. البته دست یافتن به این هدف کار چندان آسان و ساده ای نیست. زیرا در جای خود نیازمند مطالعات و آماده سازی تمهیداتی است که به واسطه آنها بتوان با استفاده بهینه از یکسری عوامل به ظاهر کوچک یا همان ریزه کاری های آموزشی و پرورشی به اهداف مطلوب تری رسید.
حال با توجه به اوصاف بیان شده از آنجایی که جنبش دانش آموزی همیشه پیش قدم در اجرای برنامه های زیبا و تأثیرگزار موج آفرین در بین دانش آموزان کشور می باشد، « جشنواره رادیویی موج دانش آموز »فرصتی است برای ایجاد یک حرکت موج آفرین و نمایش توانمندی های علمی و عملی دانش آموزان عزیز در زمینه تولید برنامه های رادیویی با محتوای مناسب و در نهایت غتی سازی زنگ تفریح با استفاده از دانش آموزان.
جنبش دانش آموزی بابل با برگزاری این جشنواره در سطح مدارس شهرستان، تجربه خوبی در اجرای موفق این جشنواره داشته است و آمادگی لازم در جهت برگزاری این جشنواره در سطح استانی و ملی را دارد. امیدواریم با عنایات حضرت حق و توجهات حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه)، از رهگذر این رُخداد بزرگ فرهنگی شاهد دستیابی به اهداف تعیین شده باشیم..
" دبیرخانه جشنواره رادیویی موج دانش آموز "
- 93/08/30